Brystforstørrelse i utlandet/Thailand
Hallo Ingrid,
Når det gjelder brystforstørrelse i utlandet bør du være klar over enkelte forhold:
-Kvaliteten på kirurgi som gjøres er variabel i alle land inkludert Norge. Fordelen med Norge er at det er lettere å klage etterpå og komplikasjoner i ettertid kan kreve svært langvarig oppfølging.
Jeg har nylig avsluttet en 4 måneders oppfølging av en kvinne som fikk store sårproblemer etter en operasjon ved en velrenommert klinikk i Thailand.
-noen klinikker (som Aviva Helse) gir garanti på håndtering av problemer som f.eks. kapselutvikling. Vi gir også livstidsgaranti på protesene. Slike garantier gis i liten grad i andre land og vil eventelt være vanskeligere å følge opp fra Norge.
-som nyoperert vil du for det første vanligvis ha endel smerter de første dagene. Du må holde deg unna mange fysiske aktiviteter.
Å ligge i solen blir neppe behagelig de første dagene. Soling av nyoperert hud som kan ha "blåveis" og hevelse anbefales ikke. Operasjonssår bør dekkes helt og generelt advares man mot å sole ferske arr før 6-12 måneder etter operasjon.
Du bør bruke BH døgnet rundt de første ukene (litt variabelt avhengig av forskjellige forhold). Dette kan lett bli varmt i Thailand.
Jeg tillater dusj etter 4 dager. Såret er da vanligvis så tett at infeksjonsrisiko er liten. Å bade blir en annen sak. Jeg vil fraråde deg dette før såret har grodd HELT, dvs. minimum 14 dager. Deretter blir det kun "å dyppe seg" i ca. 4 uker. Svømming er for tidlig.
Generelt anbefaler jeg aldri mine pasienter i Norge å få utført forskjellige typer inngrep de siste ukene før en utenlandsreise. Dette for å kunne håndtere evt. komplikasjoner samt at man kan forsikre seg om en kvalitetsrik ferie.